Vergelijkende roltest Cross-Skate banden/wielen

Vergelijkende roltest Cross-Skate banden/wielen

Recentelijk heb ik een aantal tests uitgevoerd om de roleigenschappen van een aantal verschillende banden voor Cross-Skates te vergelijken. Ik heb de volgende banden/wielen getest.

* Gewicht van een kompleet wiel met lagers, spacers en as

Bovenstaande banden/wielen heb ik op de volgende steeds ruwer wordende ondergrond getest:
      1 - Glad asfalt
      2 - Stoeptegels
      3 - Klinkers
      4 - Onverhard bospad met (vochtig) zand, gravel, kiezels (tot ±2 cm)

Voor een indruk van het onverharde bospad zie:
      imageshack.us/photo/my-images/528/offroad1.jpg/
      imageshack.us/photo/my-images/196/offroad2.jpg/
      imageshack.us/photo/my-images/141/offroad3.jpg/
      imageshack.us/photo/my-images/39/offroad4.jpg/
      imageshack.us/photo/my-images/204/offroad5.jpg/
      imageshack.us/photo/my-images/17/offroad6.jpg/

Bij alle tests ben ik op Cross-Skates van een hellend gedeelte van de weg gerold en heb me over het verder nagenoeg horizontale deel van de weg uit laten rollen en heb dan opgemeten hoever ik door gerold ben. Elke test heb ik drie maal uitgevoerd en als eindresultaat de gemiddelde waarde van alle uitkomsten genomen.

Opmerkingen:

• Het PU wiel heb ik alleen op asfalt getest
      • Het oude model Skike banden waren niet nieuw en al gebruikt. Bij twee van deze banden was de midden-ril nog wel zichtbaar, de overige twee waren nog wat ouder en meer gebruikt.
      • Behalve de 300 mm OmniBlade wielen zijn alle wielen met nieuwe lagers getest.

Hieronder een overzicht van de geteste banden/wielen en de gebruikte Cross-Skates….

Resultaten:

De bovenstaande resultaten zijn uitsluitend bedoeld ter illustratie van eigenschappen van en verschillen tussen enkele banden en wielen voor Cross-Skates en niet als 'absolute waarheden'.

Skike banden (oud en nieuw model):
      Het nieuwe model Skike banden rolt op asfalt aanzienlijk beter dan het oude (gebruikte) model. Klaarblijkelijk hebben de nieuwe Skike banden een aanmerkelijk lagere rolweerstand dan de oude.
      Waarschijnlijk zijn deze nieuwe Skike banden vanwege de extra anti-lek laag wat stijver dan de oude en dat verklaart ook waarom ze off-road net wat minder goed rollen dan de oude; flexibelere banden kunnen zich enigszins om steentje (en dergelijke) op de weg 'welven', terwijl stijvere banden er helemaal overheen moeten rollen en daarbij het volledige gewicht, dat er op rust, er over heen moeten tillen en dat kost energie!

Waar die extra stijfheid van de nieuwe Skike banden op asfalt een voordeel was, verandert dat op onverharde wegen in een licht nadeel!

PU wielen:
      De 200 mm PU wielen rollen op asfalt beter dan alle andere wielen/banden (alhoewel aanzienlijk minder comfortabel vanwege de trillingen). Op deze PU wielen rol je (in de gegeven testsituatie) meer dan drie maal zover als op het oude model Skike banden en bijna twee maal zoveel als op het nieuwe model Skike banden.

Hepros banden:
      Op asfalt rollen de 200 mm Hepros banden ondanks de wat grotere diameter maar weinig beter dan de nieuwe Skike banden. Blijkbaar is de rolweerstand van de Hepros banden niet uitzonderlijk goed (maar ook weer niet uitzonderlijk slecht). Gezien de geringe prijs van deze banden en gezien het feit dat de fabrikant voro deze toepassing later extra versterkingen in de band heeft aangebracht, mag je ook geen wonderen van deze banden verwachten.

Naarmate de ondergrond onregelmatiger wordt, presteren deze banden dankzij de grotere diameter steeds beter en in de off-road testsituatie rol je bijna twee maal zover als op de Skike banden (oud en nieuw model).

OmniBlade & Primo Alpha banden:
      De 300 mm OmniBlade banden (Schwalbe HS140) doen het eigenlijk overal goed. Enigszins verrassend was de off-road prestatie van de Primo Alpha banden. Blijkbaar werkt daar de grotere breedte en daardoor groter flexibiliteit van deze banden erg goed.

200x50 mm versus 200x30 mm Reifen:
      De bredere 200x50 mm Primo Alpha banden rollen op alle ondergronden beter dan de smallere 200x30 mm Hepros banden. Dat roept de vraag op of de door de 'Rollenshop' aangeboden 'race-wielen' (Rennräder) voor de Nordic Scout wel zo 'race' zijn? Nu gebruikt de 'Rollenshop' voor deze 'race wielen' een ander type band maar wel met dezelfde afmetingen: 200x30 mm en dat type heb ik dus (nog) niet getest en dus kan ik daar ook niet echt iets over zeggen.

Eigenlijk ben ik een nogal een fan van de 'Rollenshop', want die hebben toch maar mooi het lef gehad om met de Nordic Scout en de Nordic Scout Free (met standaard 200x50 mm wielen) iets 'anders dan anders' op de markt te brengen. Toch zou ik die race wielen wel eens kritisch wilen bekijken en zal daarom de 'Rollenshop' vragen of ik die wielen ook eens zou mogen testen.

Andere banden; Black Armada, Roadrunner, Innova, Phoenix(?)
      Voor de volledigheid zou ik ook graag nog een aantal andere banden willen testen zoals de Black Armada, Road Runner, Innova (van de Power Slide XC Skeleton) en de (aangekomdigde) 200x30 mm Phoenix. Ik zal eens kijken inhoeverre ik dat voro elkaar kan krijgen.

Waarom rijden we dan nog hoofdzakelijk op 150 mm wielen?
      Dat is voornamelijk een kwestie van gewicht (en geld). Zo zijn de 300 mm Omniblade wielen met 680 gram ruim twee maal zo zwaar als de (oude) Skike wielen (320 gram). Als je het gewicht van een Cross-Skate wil beperken tot maximaal 2,5 kg (en liefst nog lichter) dan blijft er voor het frame nog maar een goede kilo over. Het aluminium frame van een Skike (V07-PLUS) weegt ongeveer 1,3 kg en voor grotere wielen moet het frame ook nog eens wat langer en dus wat zwaarder zijn. Met aluminium wordt dat dus erg lastig. Dat zie je aan de Nordic Scout die volgens opgave van de leverancier ongeveer 2,8 kg weegt (al denk ik dat daar door een verdere verfijning van het ontwerp en wat slimmigheidjes nog wel wat af tehalen valt).

Om het gewicht binnen de perken te houden moet je dan gebruik gaan maken van vezelversterkte kunststoffen (glas- of koolstofvezel). Deze materialen zijn op zich al duurder dan aluminium maar de (massa-) industrie heeft ook nog niet zoveel ervaring met deze materialen en is er ook (nog) niet op ingesteld om deze materialen te verwerken, waardoor alles nog weer duurder wordt.

Voor 200 mm wielen ziet het er allemaal wat gunstiger uit. Ik geloof daarom dat deze 200 mm wielen (hetzij de bredere 200x50 mm of de smallere 200x30 mm) een toekomst hebben in het
      Cross-Skaten; de uitgevoerde tests illustreren waarom……..

OmniBlader
      OmniBlade Cross-Skating Innovations
      Pushing Cross-Skating to the Next Level