Stel je even voor

Ik zal de daad dan maar bij het woord voegen en mezelf even voorstellen.

Ik ben geboeren op 07 september 1960, kom uit Nijmegen en in 2008 ben ik begonnen met Nordic Cross-Skating. Daarvoor heb ik redelijk wat hardgelopen maar omdat ik voortdurend knie blessures had ben ik op zoek gegaan naar een andere sport. Na wat omzwervingen op het internet ben ik terechtgekomen bij Nordic Cross-Skating.

Ik ben begonnen op Skikes (V07). Hoewel ik m'n Skikes aan de ene kant geweldig vond, was ik aan de andere kant toch niet helemaal tevreden, vooral met betrekking tot de mogelijkheid om op 'onverharde' wegen te rijden.

Ik kreeg al snel het gevoel dat dat beter kon. Na wat experimenten met aluminium prototypes met 200 en 300 mm wielen, heb ik uiteindelijk m'n eerste carbon cross-skate met 300 mm luchtbanden gebouwd en ik noemde ze OmniBlades.

Deze eerste versie woog (na de nodige modificaties) zo'n 2350 gram (per skate).

Begin dit jaar heb ik een lichtere (2150 gram) en in een aantal opzichten verbeterde versie (o.a. automatische wieluitlijning) gebouwd.

Op deze OmniBlades rijd ik op dit moment met veel plezier rond, veelal in de omgeving van Nijmegen (o.a. veel off-road in het Heumensoord en Groesbeeksebos) maar je kunt me ook in de wat ruimere omgeving tegenkomen. Ik ben geen extreme kilometer vreter; afhankelijk van weer, zin en energie rijdt ik zo'n 3 of 4 maal per week en dan leg ik tussen de 30 en 60 kilometer (per week) af. Zo af en toe rijdt ik ook wat langere tochten. De langste tot nu toe was zo'n 50 km (en ik was helemaal kapot daarna).

Naast enthousiaste cross-skater ben ik ook een verschrikkelijke knutselaar. Zo heb ik onlangs ook nog een paar deelbare skate stokken voor mezelf gemaakt. Die zijn heel handig om mee te nemen en natuurlijk weer van carbon (what else).

Verder vind ik het leuk om een beetje op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van cross-skates.

Hieronder nog een paar fotootjes van mijn zelfbouw stokken (en ook nog een hele mooie van mezelf)

Groetjes,

OmniBlader

OmniBlade Cross-Skating Innovations
      Pushing Cross-Skating to the Next Level

Hoi OmniBlader,

We komen uit dezelfde stad. Voorlopig kom ik nog niet veel verder dan het industrieterrein of een rondje door het dorp van mijn ouders, maar ooit hoop ik ook Nijmegen e.o. te kunnen verkennen op in mijn geval de Skikes.

Mijn verhaal komt met het jouwe overeen, in die zin dat ook ik altijd hard gelopen heb, maar dat mijn knieën en heupen daar steeds meer tegen protesteerden. Jaren geleden zag ik op vakantie mensen op twee wielen met stokken voortbewegen en na wat rondsurfen bleek dat nordic skating te heten. Het afgelopen half jaar heb ik wat tegen de kosten aangehikt, maar uiteindelijk besloten om ze mezelf te gunnen. Vorige week gekocht en ook wat eerste instructies gehad. En nu iedere avond een uurtje oefenen. :)

Groetjes,
      Noanne
      Hallo Noanne,

Nou da's even leuk! Eindelijk iemand uit de buurt die ook aan Cross-Skating doet!

In het begin kan nordic cross-skating best wel eens tegenvallen. Advies: vooral doorgaan. Mocht je eens ergens mee zitten dan schrijf of mail me gewoon even.

Groetjes,

Erik

Hoi Erik,

Inmiddels heb ik de eerst kilometers er op zitten, en sinds gisteren ook de eerste meters op een onverhard pad. :)

De instelling van de remmen is en blijft een beetje zoeken, ze staan nu iets te strak afgesteld, zo maar weer met een inbussleutel aan de slag om ze iets hoger te zetten.

Jij bent met een aantal interessante projecten bezig zeg, die het niveau van knutsel ver overstijgen! Petje af.

Groetjes,
      Noanne
      Hoi Noanne,

Valt nog niet mee hè in het begin. Vooral rustig opbouwen en doorgaan!!!!

Leuk dat jij m'n projectjes ook leuk vindt. Op dit moment bezig met 2 prototypjes: een 150 mm Cross-Skate van zo'n 1500 gram en eentje met 200mm wielen van zo'n 200 gram. Alleen nog even bouwen en dan kijken of het ook allemaal werkt....... Houdt een mens leuk bezig :D

Erik

Wij zijn Karin en Ralf uit Landgraaf.Resp. 52 en 57 jaar oud. Sinds ca. 10 jaar worden we , na jarenlang met veel plezier gejudod, gezwommen, gefietst en gerend te hebben , door blessureleed geteisterd. De rug en de achilles. Resultaat 25 kg overgewicht hetgeen het steeds moeilijker maakt om sporten weer op te pakken. De beroemde vicieuze cirkel. Een collega liet ons met skiken kennismaken, en het was meteen raak. Op marktplaats skikes gekocht, tot nu toe 2 lessen gehad en nu vlijtig oefenen met zeer wisselend resultaat . Vandaag rollen alsof je nooit anders gedaan hebt en morgen lijkt het wel alsof je er de eerste keer opstaat. Dus blijven oefenen....is een echte uitdaging
      Hoi Ralf en Karin,

Welkom hier in het Cross-Skating Forum. Zoals je ongetwijfeld gezien hebt is Duits de hoofdtaal maar gelukkig hebben we hier ook een "Hollands Hoekje".

Bekend verhaal dat van die blessures. Zo is het bij mij ook gegaan!

Rollen jullie nu samen?

Advies voor als je begint: wil niet teveel in 1 keer. Rustig aan opbouwen. In het begin valt het best wel eens tegen maar na een tijdje (met wat meer oefening + konditie + techniek) gaat het echt steeds makkelijker.

Ik sta nu bijna 7 jaar op Cross-Skates en elk jaar merk ik dat zowel konditie als techniek beter geworden zijn in vergelijking met het jaar ervoor.

Heeeeeeel veel plezier en succes!

Groetjes,

Erik